6 tips elak buku kekuningan

Hari ini saya tak sengaja rajin pilih buku yang saya nak let go di Carousell gara-gara tiba-tiba ramai pula respond iklan buku preloved di Carousell saya. Maksudnya market buku preloved di Carousell masih ada, hehe.

Tapi sayang, banyak buku terutamanya novel berbahasa inggeris yang saya beli di BBW sudah kekuningan dan bertompok-tompok. Ini boleh mengurangkan harga jualan! Rugi. Haha.

Dia jadi kuning bertompok macam ni. 

Hasil kajian di google, saya listkan apa antara perkara yang kita patut amalkan untuk elak buku jadi kekuningan;

  1. Elakkan letak buku dari terkena cahaya (matahari dan lampu) secara terus yang mana dua-dua perkara ni menghasilkan radiasi dari sinar UV dan UV akan merosakkan buku.
  2. Pengaliran udara yang baik. Buku dan rak kayu menghasilkan gas (dalam proses yang dipanggil offgassing) dan gas yang terhasil ini tidak elok untuk buku. Kalau pengudaraan baik disekitar buku, gas ini akan terhapus dan habuk pun tak berkumpul di buku kesayangan kita. Salah satu benda mudah yang boleh kita buat, sesekali halakan kipas ke arah rak buku dan keluarkan buku dari rak, mungkin boleh baca sekali lagi buku kita tu.
  3. Asingkan buku yang sedia kekuningan. Buku yang dah memang kuning, akan menjangkiti kekuningan itu kepada buku-buku baru kita, oh no!
  4. Gunakan protective lining kalau guna rak buku kayu. Simply sebab proses off-gassing tadi masih berlaku di rak kayu dan gas akan mempercepatkan buku jadi kuning. Jadi kalau letak lining ni akan kurang contact buku dan rak. Well, this point actually saya macam tak clear sebab saya tak jumpa rupa protective lining tu di shopee. Haha. Tapi kalau google ada gambar but I'm still fuzzy.
  5. Cuba beli buku yang guna acid-free paper. Biasanya penerbit akan nyatakan di sebelah ISBN kalau buku tu dgunakan dari kertas bebas asid/alkali.
  6. Berdoa je la buku-buku tak kuning cepat sangat. Well, kekuningan tu mesti akan berlaku, cepat atau tak je.
Jadi, good luck to me! Haha. Rasa macam kena follow tips nombor 6 tu terus je. Saya cari juga cara untuk kembalikan kertas yang dah kekuningan tu ke warna asal, tapi macam susah je (like have to use sort of lining on each page and use baking soda, dan mungkin menyebabkan buku jadi makin rosak!).

Sepahan
Kalau nak follow tips nombor 4 pun macam susah nak jumpa je lining. Dan berita buruk yang lain semua rak buku saya jenis kayu. Iyalah, rak kayu cantik kot. Hm. Tips-tips lain mungkin boleh cuba.

To conclude, biar je la kan. Maybe saya cuba mana yang boleh je la. Kalau korang ada tips penjagaan buku, boleh share dengan saya ya. 

You Might Also Like

12 comments

  1. Saya selalu beli buku dekat Big Bad Wolf, sekali beli dalam 20-30 buku.
    Tak sempat habis, dah beli lagi dekat BBW yang the next.
    So dah terlampau banyak, rasanya hampir semua dah kuning buku2 saya hahaha aduhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya kita memang ada masalah yang sama. Buku-buku yang problem pada saya pun mostly dari BBW. Haha.

      Delete
  2. saya pun ada banyak juga buku yang dah kuning...adeii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sayang kan buku kuning-kuning ni. Tak cantik dah.

      Delete
  3. Tq for the tips. ni yang nak check buku² kot ada macam ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau takde lagi yang kekuningan mungkin boleh ambil preventive measure. Hehe.

      Delete
  4. salam kenal.. saya follow sini.
    oooo yang kuning2 tu boleh berjangkit ke buku2 lain eyh.. tapi saya rasa material tu mainkan peranan penting n kalo terlebih lembab ke memang cepat rosak..

    saya pun jual buku2 zaman study di Carousel hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih sudi follow. ;)

      Ya, material pun main peranan. Kalau jenis yang murah memang lagi cepat rosak. Kalau yang jenis jual lambak pun sama. Mungkin macam buku di BBW. Ops. Hehe.

      Saya jual novel je, buku zaman study masih di rumah di kampung. Hehe.

      Delete
  5. Banyak buku saya yang rosak sebab lembab dalam store termasuk lah tesis...huhuhu.
    Done jadi follower yang ke-12.
    Thanks sudi tinggal jejak kt blog saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sayangkan kalau dah rosak. Tapi nak buat macam mana pun tak tahu kalau dah rosak tu. Hehe. Salam kenal. Terima kasih sudi follow ;)

      Delete
  6. boleh beli buku yang warnanya memang sudah kuning

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul juga kan. Tak terfikir pula. Hehe. Tapi nanti dia akan jadi tompok-tompok tu juga ke tidak?

      Delete