Review: Kapal Terakhir di Dunia Part 3

Gambar ihsan Qistina

Macam biasa saya tak beli pun buku Teme ni. Saya masih dalam fasa menguji adakah penulisan Teme benar-benar menarik, sedap dibaca dan berbaloi untuk dibeli dan dijadikan koleksi, atau hanya sekadar 'hype' dari peminat-peminatnya yang ramai itu.

Jadi buku KTDD3 ini pun saya cuma pinjam dari kawan yang rajin betul berebut membeli waktu pre-order. Tapi buku dah sampai, saya juga yang rasmikan. Kehkeh.

Sebenarnya saya memang tertunggu-tunggu buku ni sampai waktu kawan saya beli. Sebab 2 buku sebelumnya saya baca dalam kadar segera sebab pada saya seronok juga kisahnya walaupun macam typical dystopian story juga la rasanya, tapi saya suka baca cerita macam ni. Jadi teruja nak tahu ending cerita ni.

Lama lepas buku ini sampai pada kawan saya, baru saya dapat pinjam dan mula membaca. Sedikit sibuk, dan ada beberapa buku lain yang saya sedang baca jadi tertangguh niat nak meminjam tu.

Saya habiskan 2 hari untuk habiskan buku ini walaupun kehidupan agak sibuk. Gigih saya curi baca waktu mengepam susu, waktu senggang menyusukan anak, mana-mana waktu sahajalah. Semata-mata nak tahu ending cerita ni.

Kenapa saya cerita benda ni? Untuk sampaikan yang saya tertunggu benar buku ini, dan teruja benar membaca.

Tapi bila habis membaca, saya kecewa dan terasa semacam kena scam oleh Teme. Haha.

Bayangkanlah, tengah sedap-sedap baca, dengan bermacam-macam spekulasi dalam fikiran tentang bagaimana pengakhiran cerita ini, tiba-tiba keseronokan direntap dengan 'open ending' yang tergantung terlalu awal.

Kenapa terlalu awal? Pada saya cerita ni Teme boleh tambah lagi periciannya sebab ada perkara yang saya tak jelas di hujung cerita. Macam kenapa tiba-tiba ada orang yang di'ingatkan' semula memori-memorinya dan siapa yang mengingatkan tu?

Dan apa yang jadi pada Pakatan Matahari? Siapa yang ambil alih lepas dua ketua mereka tiada? Apa jadi pada Aria yang dikatakan di'hilangkan' ingatan tu? Dan banyak lagi yang saya nak tahu, tapi mungkin memang Teme nak pembaca buat cerita sendiri sebab tu dia tulis open ending. 

Tak salah dia nak buat open ending tu, cuma macam dia perlu elaborate sikit lagi, sikiitt je lagi and done. 

Selain dari open ending ni, saya rasa cerita dia best. Cuma open ending ni buat saya rasa nak bagi 3 je bintang. Haha. Ok sekian.

You Might Also Like

0 comments