Cerita wean off


Lamanya tak menulis. Sejak mula kerja, dah angkut PC ke office semula, tak ada masa dah nak menulis di blog. Tambahan pula sudah hampir sebulan saya mula membantu kenalan saya menguruskan akaun FBnya. Jadi tugas harian saya semakin bertambah, kerja hakiki, online businss untuk 3 produk; tupperware, chocotainer dan sambal hitam, yang terbaru inilah pembantu FB. Belum lagi tugasan di rumah. 

Sibuk tapi saya gembira. Tapi adalah juga sedikit rasa menyesal. Hahaha. Saya menanti jika ada orang lain yang boleh mengganti tugasan di FB kenalan tadi, jadi saya boleh berhenti dari bekerja dengan kenalan saya tadi. 

Nuh pun semakin besar. Waktu kali terakhir saya menulis di sini lebih kurang sebulan lepas, Nuh masih menyusu badan. Waktu itu umurnya 2 tahun 2 bulan. Hari ini usianya sudah hampir 2 tahun 4 bulan. Alhamdulillah Nuh hampir berhenti menyusu badan sepenuhnya. 

Pengalaman wean off Nuh agak mencabar juga dan pastinya tidak mudah. Bantuan suami memang amat diperlukan. Kami mulakan dengan tidak beri Nuh menyusu di waktu siang seperti balik dari taska, waktu senggang di siang hari atau malam hari. Setiap kali Nuh minta susu, saya katakan dia sudah besar. Sudah tidak boleh lagi minum susu badan. Boleh minum susu botol sahaja. Susu badan perlu disimpan untuk adiknya nanti. Mengamuk dia. Hahaha. Tak mahu berkongsi susu dengan adiknya yanh entah bila akan ada.

Tapi lama kelamaan dia makin kurang meminta susu di waktu sedar. Cuma di waktu malam sebelum tidur malam masih lagi menyusu badan. Jadi suami yang bawa Nuh tidur setiap malam dan ditugaskan mengalih perhatian Nuh dari mahu menyusu badan sebab biasanya selama 2 tahun lepas Nuh akan menyusu badan sehingga tertidur. Mereka akan menyanyi berbual hingga Nuh tidur. Saya hanya duduk di tingkat satu menuggu mereka tidur baru saya naik. 

Alhamdulillah akhirnya hari ini Nuh hampir tidak menyebut lagi mahu menyusu badan. Kalau tidak sebelum ini saya pening memikirkan apakah cara terbaik untuk depan off Nuh dari susu badan. Pernah terfikir mahu letak cili, letak lendir peria atau ketika dan macam-macam lagi. Mujur saya tidak perlu beri pengalaman pahit itu pada Nuh. Hehe. Dia dengan sendiri sudah belajar yang dia sudah besar dan tidak perlu lagi menyusu badan. Alhamdulillah. 

Lepas ini kottt training in action semula. Haha. 

Till then~

You Might Also Like

6 comments

  1. Alhamdulillah dah besar dan ckup 2 tahun mnyusu..dh jd hensem boy.

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah da settle.. saya xdak pengalaman tu tapi tengok gak ragam anak2 buah haha..
    macam2 jadinya nak wean off ni hehe..

    ReplyDelete
  3. kalau sibuk memang rasa masa seperti tidak cukup..

    apa-apapun rancang la masa sebaik yang mungkib

    ReplyDelete